جسد زنده

هزلیات یک مُرده‌ی زنده انگاشته شده

بگو مرگ بر چین

با ۱۷ نظر

برای در مورد چین نوشتن کمی دیر است، اما نوشتن این نکات را بهتر از ننوشتن آن می بینم.

این که در چین چه گذشت و میگذرد را نمیدانم، اما آنچه در تهران گذشت حاوی چند نکته بود:

۱- توده مردمی اصلاح طلبان که در جنبش سبز دیده شدند، تازه فهمیدند دستگاه دیپلماسی کشور ایدئولوژیک رفتار نمیکند. دستگاه دیپلماسی کشور مدتهاست که ایدئولوژیک رفتار نمیکند ولی دوستان سبز باید از خودشان بپرسند چرا؟ چه نظامی بر این دستگاه حاکم شده است که حتی حضور چهار ساله ی ایدئولوژیک ترین رئیس جمهور در صحنه سیاست خارجی هم نمی تواند رفتار های آن را به معیار اصلی بازگرداند؟

واقعیت این است که جهت گیری های سابقاً ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل در زمان مدیریت تکنوکرات ها (۱۶ سال بعد از جنگ) چنان “فایده گرایانه” و “ملی گرایانه” تنظیم شده است که تنها در برابر برخی رویدادهای جهان اسلام و آن هم با ملاحظات فراوان و بسیار محدود موضع میگیرد. اگر رفتار سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات با دولت مهرورزی را مقایسه کنیم شاید به این شباهت راهبردی پی ببریم. واکنش دولت های هشتم و نهم در برابر وقایع کشمیر، ترکیه، کویت، چچن، اوستیا، عراق، افغانستان، یمن، حجاز، سومالی و … واکنشهایی بسیار سرد، غیر ایدئولوژیک، مبتنی بر روابط دوجانبه با کشور مورد نظر، اساساً محافظه کارانه و بدون هیاهو و جنجال بوده است.

۲- توده سبزی که شعار مرگ بر روسیه و مرگ بر چین سر میدهد، اصلا استکبار ستیز نیست. این توده سبز قرابت موطنی با امپریالیسم دارد، رسانه اش BBC است، مرجع تقلیدش هیلاری کلینتون و حضرت باراک اوباماست. اگر این توده بخواهد برادری خود را ثابت کند باید “مرگ بر آمریکا” را همراه “الله اکبر” گفتنهای نیمه شب از پشت بامها فریاد کند. متاسفانه پیاده نظام امپریالیسم شدن به معنای آزادی خواهی نیست.

۳-  به اشارت و اجمال به این نکته اشاره میکنیم که جنبش سبز برای “مخالف بودن با حاکمیت”، زیر بیرق کسانی سینه می زنند که خود “عامل انحراف حاکمیت” هستند، چه از جمهوریت و چه از اسلامیت.

جریانی که امروز فریاد مرگ بر چین سر میدهد باید از دوستان عموماً “خط امامی!” مانند آقای هاشمی و محتشمی پور و کروبی بپرسد که چرا “چین برای ما متحد استراتژیک شده است؟” و چرا شعار “نه شرقی نه غربی” در این ۱۶ سال پایمال بی ایمانی مسئولین شده است؟ حال چه شده است که پیروان همان تکنوکرات ها، که ۱۶ سال در برابر این رویه نادرست سکوت کردند امروز برای مردم چین اشک ماتم می ریزند و نوحه عزا سر میدهند؟

مرگ بر روسیه و مرگ بر چین در نماز جمعه ای گفته شد که امام اش سردمدار رابطه با شرق بوده است. اینکه چه قدر مواضع نظام در مورد شرق، به شخص آقای هاشمی مربوط است و چقدر به مواضع استراتژیک و راهبردی نظام بحث مفصلی می طلبد و اینکه اصلا همه مواضع راهبردی نظام، منطبق با قرآن و سیره ائمه طاهرین است هم بحث مفصلی می طلبد و اینکه تناقضات رفتاری نظام با رفتار بنیان گذار نظام دست پخت آقایان تکنوکرات است یا حرکت جوهری نظام هم در این مقال نمی گنجد.

۵- کشور چین برادر ما نیست، همچنان که روسیه نیست، همچنان که هندوراس و کلمبیا و مکزیک نیستند. اما هیچ کدام از این کشورها در امور داخلی ما دخالت نکردند. مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا که سالهاست در امور داخلی ما دخالت میکنند و حاکمیت ملی و استقلال ما را زیر سوال می برند. ننگ باد بر جنبش سبزی که “مرگ بر انگلیس” نگوید. ننگ باد!

۶- رفتار جنبش سبز در مورد وقایع چین نشان داد که این جنبش اساسا خاستگاه غربی دارد. و آقایان مسئولان سیاسی و فرهنگی و رسانه ای باید پاسخ گو باشند که چرا بخش اعظمی از رای دهندگان تهرانی در دهه چهارم انقلاب، باید تا این حد حلقه به گوش BBC و هیلاری کلینتون باشند؟ آیا آقای هاشمی نباید پاسخ گو باشند که در این ۱۶ سال مدیریت چه بر سر فرهنگ و بینش مردم آمده است که کار بدین جا رسیده است؟ آیا آقایان “خط امامی!” نباید از خود بپرسند که چه شده است که این همه “ضد انقلاب” در تهران و شهرهای بزرگ بار آمده است؟ البته از میرحسین ای که رسانه اش BBC است انتظاری نمی رود و روی سخن با بزرگان اصلاحات است که هنوز نیمچه پای بندی به قانون و نظام دارند و هنوز دم از “امام” می زنند!

والسلام

نوشته شده توسط م. ع.

مرداد ۶م, ۱۳۸۸ در ۸:۰۳ ق.ظ

نوشته شده در یادداشت

برچسب , , ,

با ۱۷ نظر برای 'بگو مرگ بر چین'

اشتراک نظرات با RSS یا بازتاب برای 'بگو مرگ بر چین'.

  1. آخه کجا ما حلقه به گوش آمریکاییم! ما رای دادیم، رایمون رو خوردن، روسیه و چین هم حال کردن تبریک گفتن چون می دونن که از پس این دولت خیلی چیز ها گیرشون می آید. ایران هم این وسط چون می دونست که چین یکی از معدود حامیانشونه چشمش رو روی کار هایی که چین کرد بست. شعار مرگ بر چین هم حاکی از اعتراض به این دو موضوع می باشد.
    ضمنا شما با اینکه گفتید ما پیاده نظام آمریکا هستیم، به من تهمت زدی (بقیه رو نمی دونم، شاید بچه ها همه از آمریکا خط می گیرن)

    پاسخ

    امیر حسین بختیاری

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۰:۰۷ ق.ظ

  2. حلقه به گوش هیلاری؟ شما از جنبش سبز همین را فهمیدی؟

    چرا رسانه BBC شده؟ از صدا و سیما نمیپرسی؟

    روسیه در امور داخلی ما دخالت نمیکند؟ در مسئله هسته ای چه؟

    مردم چطور؟ اگر دولت ملاحظاتی دارد نباید آنها ضد چین موضع بگیرند؟

    در واقع پیش کشیدن چین و روسیه یک مفهوم ساده دارد. یعنی اگر قرار است برای مصالحی(منافعی) در برخی مواضع ایدئولوژیک عمل نکنیم، جاهای دیگر نگوییم دلیل ما ایدئولوژیک است. یک بام و دو هوا؟

    کلا تحلیل شما از جنبش سبز معطوف به عده خاصی از آنهاست. اگر به راهپیمایی ۲۵ خرداد دقت میکردی شاید اینطور اظهار نظر نمیکردی.

    پاسخ

    ناشناس

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۰:۱۷ ق.ظ

  3. یک روز شخصی می گفت مقوله فرهنگ و هنر، جزو قلمروهایی ست که هنوز انقلاب اسلامی، آنرا فتح نکرده است… اما می توان به جرات گفت، انقلاب اسلامی، نه تنها فرهنگ و هنر را فتح نکرده است، که دانشگاه، ورزش، دستگاه دیپلماسی، دستگاه اقتصادی و خیلی مقوله های دیگر را، اصولا از قلم انداخته… البت می توان اینگونه هم گفت، انقلاب اسلامی مدت زمانی، جاری شد و عبور کرد و گذشت، و اکنون، در عرصه های بسیاری، از آن آب زلالِ حیات بخش، یادی هم در اذهان باقی نمانده…

    پاسخ

    مجتبی

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۰:۳۴ ق.ظ

  4. فکر می کردم دیگه این مدل بی مزه نوشتن ها و مسخره کردن ها و توهین کردن ها دوره اش تموم شده! (===“خط امامی!” – متاسفانه پیاده نظام امپریالیسم شدن به معنای آزادی خواهی نیست – ننگ باد بر جنبش سبزی که “مرگ بر انگلیس” نگوید. ننگ باد!)

    موفق باشین در عرصه نوشتن!

    پاسخ

    شناس!

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۰:۵۲ ق.ظ

  5. نه عزیزم انقلاب اسلامی یه مدتی همه ایران را فتح کرده بود. ولی متاسفانه به دلیل ایجاد نظام و سیستمی که باگ داشت، انقلاب کم کم توسط تعدادی سودجو ربوده شد و بعد از ربوده شدن این سیستم تمامی مکان هایی را که فتح کرده بود از دست داد.

    پاسخ

    امیر حسین بختیاری

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۰:۵۴ ق.ظ

  6. مثل اکثر مواقع که لذت میبرم از تحلیلهاتون اینبار هم خوشمان آمد . نوشته خوبی بود
    یاحق

    پاسخ

    هبوط

    ۶ مرداد ۸۸ در ۱۱:۳۰ ق.ظ

  7. بگو مرگ بر چین صلوات بر آمریکا

    خوب نوشتی اخوی البته به نظر من بیشتر این مرگ بر روسیه به معنای مرگ بر ا.ن بود که جرات فریاد زدنش را پروا داشتند.

    برادر زنده ام بادهای نفاق وزیدن گرفته است دوباره متاسفانه و عده ای دوباره ولایت پذیر شده اند

    پاسخ

    تاملات

    ۶ مرداد ۸۸ در ۸:۲۴ ب.ظ

  8. یک نفر به این مغزپسته ای ها بفهماند هدف وسیله را توجیه نمی کند! هروقت بحث رسانه می شود می گویند از بی رسانه ای … صدا و سیما … خداوندا !

    پاسخ

    Lazem

    ۷ مرداد ۸۸ در ۹:۰۷ ق.ظ

  9. چرا رسانه bbc شده ؟
    شما یک کاری خلاف نظر “بهایی برادکست سنتر” بکنید ، بعدش قطعا باید به دنبال رسانه ی دیگری بگردید !
    ….

    پاسخ

    +

    ۷ مرداد ۸۸ در ۱:۳۶ ب.ظ

  10. نکته ای دیگر هست که لازم دیدم توضیح بدم. نویسنده چرا دنبال توجیه های تخیلی برای شعار مرگ بر روسیه و چین می رود؟ این شعار وقتی مطرح شد که در نماز جمعه رفسنجانی وزارت شعار داد زد مرگ بر آمریکا، و مردم هم جهت مقابله با این شعار مرگ بر چین و روسیه را سر دادند. دلیل اصلی اینکه این دو کشور هم این است که این دو تا تنها کشور مطرحی بودند که انتصاب احمدی نژاد را تبریک گفتند.

    پاسخ

    امیر حسین بختیاری

    ۸ مرداد ۸۸ در ۱:۲۲ ق.ظ

  11. سلام
    می بینم که بالاخره دوباره آفتابی شدی. ما با یه سری بچه ها داریم رو ضمیمه استانی روزنامه ایران کار می کنیم. سعی می کنیم یه شبکه کشوری از بچه های ارزشی شکل بدیم. اگه می تونی تو مطلب نوشتن کمک کنی خبر بده

    پاسخ

  12. این حرفها همه اش مسکن های وجدانند.مصرف زیاد از حدش هم وابستگی ایجاد میکنه.

    پاسخ

    شهرزاد

    ۹ مرداد ۸۸ در ۱۰:۲۹ ب.ظ

  13. به نام خدا

    مطالعه کنید:
    http://pasaporseshgar.blogfa.com

    در صورت امکان لینک کنید.

    پاسخ

  14. بنده حرف همه ی شما را قبول دارم

    پاسخ

    سلام

    ۱۹ مرداد ۸۸ در ۴:۰۲ ب.ظ

  15. خوب شد این هفته حاجی نیومد نماز بخونه وگرنه ملت میگفتن: مرگ بر یمن!

    مرگ بر انگلیس چه به خاطر مصدق و صنعت نفت ش چه به خاطر الانش………….

    پاسخ

    مهدی

    ۲۴ مرداد ۸۸ در ۷:۱۲ ق.ظ

  16. تو چه مسلمانی هستی که نمی دانی در چین چه می گذرد؟! دوست عزیز! مواظب باش از آن طرف نیفتی! نه تفریط و نه افراط!

    پاسخ

    محمد مهدی

    ۲۴ مرداد ۸۸ در ۱۱:۰۸ ق.ظ

  17. خوب سلام

    مرگ بر چین که خوش دیکتاتوره هم ازدیکتاتورای مثل اینا همایت می کنه . دیگه اینکه من اصلا با اسلام موافق نیستم حتی با ایرانی بودنم موافق نیستم !!!!!؟؟؟؟ اخه بابا جون ماها همه ادمیم چه فرقی داره چی باشیم یا بهتر چه افساری گردنمون باشه مهم ازادی اندیشمونه که تماما سبزه.
    اتحهاد مهمه

    پاسخ

    پرهام باهوش

    ۱۶ دی ۸۸ در ۱۰:۱۵ ب.ظ

دیدگاهی بنویسید

به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.